Alla inlägg under juni 2010

Av Dan Krantz - 30 juni 2010 15:10

idag fick jag ytterligare ett antal jobbcoachingärenden... just nu har jag haft väldigt flyt och fått ut ca hälften av de jag coachar i arbete. Det är väldigt mycket kontakter kring att skriva cv och annat praktiskt arbete kring det här med jobbsökandet. Det förvånar mig att det verkar som om människor inte får lära sig det allra mest väsentliga i skolan ... hur skriver jag och presenterar mig på bästa sätt i ett CV och vad händer under en anställningsintervju. Varför ställer man vissa frågor och vad är det för svar som förväntas av mig. Antingen jobbar de inte med dessa frågor i skolan eller så verkar merparten av eleverna inte vara på plats på just de lektionerna. 


I vilket fall som helst är det intressant och roligt att kunna vara med och hjälpa till i dessa människors ansträngningar för att få ett arbete. Det är väldigt positiva möten och jag ser fram emot många nya spännande möten nu under sommaren. 

Av Dan Krantz - 23 juni 2010 11:38

... nu finns jag även på Linkedin med min profil och eftersom jag är ganska ny där så samlar jag på kontakter. Linkedin är ett virtuellt nätverk för affärskontakter och är mer inriktat på B2B kontakter än dess lite mer privata kollega Facebook där jag givetvis också finns.

Att nätverka är för mig en väldigt naturlig och självklar sak i mitt yrkesliv. Jag älskar konkurrens och tror att det är den som driver utvecklingen framåt men jag tror också att konkurrensen blir både bättre och mer utvecklad om man väljer att nätverka inom sitt eget område likaväl som att nätverka med kompletterande kunskapsområden.

Så arbeta mycket för att nätverka och ge dig själv möjligheten att växa i ditt privatliv såväl som i ditt yrkesliv.


Av Dan Krantz - 22 juni 2010 09:48

snart stundar en av årets största helger och tillika en milstolpe för många som nu ska börja sin semester. Tänk på att försöka varva ner lite innan semestern... gör en lista på det som absolut måste vara klart innan och bocka av den efterhand som du löser uppgifterna.

En person som jag känner som jobbar med taktil massage har en liten berättelse om en kvinna som kom till henne på fredagen innan hon skulle gå på semester. Hon fick sin behandling och efter några dagar damp det ned ett mail i min väns brevlåda, där den behandlade kvinnan berättade. Hon tackade för behandlingen som hade gett henne en skön avkoppling men samtidigt mycket energi. Hon sa att tidigare år hade hon känt att när semestern började hade hon de första dagarna känt en stor trötthet komma men i år efter den sköna taktila behandlingen hade hon redan på helgen innan semestern började känt sig pigg utvilad och full av energi. Hon fick genom den taktila behandlingen två dagars extra semester. Tänk på det och försök du också få en flygande start på din semester.

Trevlig midsommar och ha en underbar semester alla ni som börjar den nu!

Av Dan Krantz - 19 juni 2010 09:33

Idag är det en alldeles underbar sommardag här i Småland ... solen lyser och det är ljummet ute. Strax ska jag gå ut en runda i denna ljuva sommartid med mina hundar men innan dess ska jag låta Nalle Puh ge er ett riktigt visdomsord som bara en Nalle kunde komma på ...


Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den, som är nästan ännu bättre.


Visst är han klok?

Av Dan Krantz - 18 juni 2010 11:55

Nu är ju fotbolls VM så aktuellt att inte ens jag kan låta bli att skriva om det. En av de som varit mycket i hetluften är ju Diego Maradona. Alla tycker något om Maradona, alla har en åsikt men det spretar väldigt mycket. En del tycker att Maradona är ett förvuxet barn, en clown och en pajas. Andra tycker att han är ett geni som åter kommer att föra sitt Argentina till en triumf.


Min åsikt är att Maradona uppträder som en ledare ska uppträda. Han är engagerad, han bryr sig, han ser alla spelarna, han pratar med dem, han vägleder dem och han visar vägen. Att han dessutom gör det med lite humor, glädje och känsla gör absolut inte saken sämre. Maradona visar på sitt sätt att leda att med kärlek, egagemang och inlevelse så kan man åstadkomma underverk. Jag tycker att Diego Maradona är värd en eloge för sitt fina ledarskap. Han jobbar med idel världsstjärnor som har egna viljor och stora egon och han får dem att samarbeta på ett underbart sätt. Däri finns mycket att lära om ledarskap.


Som exempel på motsatsen, fundera över den franska truppen och deras kylige ledare, Raymond Domenech, och hans sätt att leda truppen. Han hade ryggen mot spelarna på bänken hela tiden. Han har inte skapat lagkänsla eller glädje i spelet och då händer inget. Jag tycker det här visar på två väldigt skilda ledarstilar och fundera nu på vad värme, omtanke, engagemang och glädje skulle kunna göra i din organisation.

Av Dan Krantz - 17 juni 2010 16:32

ligger hemsidan äntligen ute ... och de nya kontaktuppgifterna till mig är ...


info@xercis.se

eller

dan.krantz@xercis.se


adressen till hemsidan www.xercis.se


Idag har jag även fått en kontakt som kanske kan leda till ett intressant samarbete i framtiden. Mer om detta i nästa vecka.

Av Dan Krantz - 17 juni 2010 09:30

Svenskt Näringsliv har undersökt hur företagen gör när de ska rekrytera ny personal. Det absolut vanligaste sättet är att fråga runt bland anställda, kunder och leverantörer. Hela 75% av jobben tillsätts på detta sätt. Ett annat intressant svar som man fick genom undersökningen var att endast 49% av de tillfrågade vände sig till arbetsförmedlingen.

Med tanke på dessa siffror visar det med tydlighet att om man vill ha jobb så är det bättre att använda sig av sitt nätverk av vänner och bekanta än att förlita sig på myndigheten.

Av Dan Krantz - 17 juni 2010 09:21

vi har haft en ganska orörlig arbetsmarknad här i Sverige men den trenden är tydligen på väg att brytas. TCO har precis nyligen presenterat en undersökning som visar att ca 50% av de tillfrågade skulle vilja byta jobb om de bara kunde få chansen att vidareutbilda sig. Även Poolia har gjort en undersökning som visar att 30% av tjänstemännen i den privata sektorn vill byta arbetsgivare inom ett år och om man tittar åldersmässigt på det hela blir siffran 36% för de som är under 26 år.

Det är viktigt att tänka på det här i ett sammanhang där vi går in i ett skede där det kommer att bli arbetskraftsbrist. Kampen om arbetskraften kommer att bli tuff och det är viktigt att du som arbetsgivare kan erbjuda dina anställda bra villkor och intressanta jobb.

Ovido - Quiz & Flashcards