Alla inlägg under juni 2011

Av Dan Krantz - 27 juni 2011 11:31

Använder du kortkommandon sparar du både tid och ser till att arbeta hälsosammare med datorn. Här kommer några bra kommandon som du kan använda ...


F6 tangenten tar dig direkt upp i adressfältet användbart när du ska skriva in en ny adress

När du väl är där räcker det att du skriver tex aftonbladet och trycker CTRL + Enter så fylls dett på med www och .se

Alt tangenten och pilarna höger och vänster ger dig möjlighet att bläddra mellan tidigare besökta sidor.

Ctrl + E tar dig upp i sökfältet.

Ctrl + T skapar ny flik.

Ctrl + Tab växlar mellan öppna flikar.

Alt + Home tar dig till startsidan.

F5 tangenten är uppdatera

F11 är helskärmsläge klicka en gång till tillbaka i vanligt läge


Ja det var några exempel på användbara kortkommandon för att minska den belastande musanvändningen. Lycka till!




Av Dan Krantz - 27 juni 2011 11:00

har gjort att bloggen har blivit lite lidande. Men nu har allt lugnat ner sig och jag är tillbaka på mer hanterbara nivåer. Att jobba mycket under begränsade perioder fungerar och kan vara ganska kul. Men att göra det långvarigt och inte uppleva glädjen är förödande.

Just nu håller jag på att uppgradera mina IT-kunskaper och det har gett mig möjligheter att jobba lite med dessa saker också. Som litet företag på konsultbasis får man jaobba med lite av varje och det är kul. Just nu under sommaren så jobbar jag med ett par hemsidesprojekt som ska bli spännande att utveckla. Jag har också hjälpt företag att skapa Excelmallar och utvecklat deras säkerhetspolicy kring IT.

För en IT-pedagog är det här rena önskedrömmen att få jobba med IT-relaterad utveckling. Det är något jag kommer att utveckla i höst och om du som läser det här är intresserad av en mycket bred IT-kunnig person såär det bara att höra av sig.

Sommaren kommer också att ge lite välbehövlig vila och rekreation och i slutet på juli så kommer jag att ta nån veckas semester. Men tills dess så jobbar jag oförtrutet vidare.

Ovido - Quiz & Flashcards