Alla inlägg under mars 2011

Av Dan Krantz - 11 mars 2011 11:18

du blir avbruten nästan i 3 timmar varje arbetsdag. Det är telefonen som ringer, kollegan som behöver hjälp och så vanligt småsnack. Det är det här som gör att nästan alla platsannonser kräver att du ska klara av att ha många bollar i luften. Multitasking, som det kallas, är så vanligt att två tredjedelar 66% av de som jobbar på kontor anser att det ställs allt högre krav på dem att klara av att hålla flera bollar i luften.

Baksidan av allt detta blir att människor skapar negativa känslor som ångest och ilska ... tänk på det innan du avbryter en kollega i onödan.

Av Dan Krantz - 11 mars 2011 10:58

Egentligen handlar de här frågorna om alla mellanmänskliga relationer men de är väldigt viktiga i medarbetarsamtal och utveckling i företag.


Den första frågan är "Vad ger jag dig som du behöver?"

Medarbetaren delar med sig till dig av alla de bra saker som han eller hon tycker att du representerar och står för. Den här frågan ger dig självinsikter som är bra för ditt fortsatta ledarskap. Frågan skapar också ett värde för medarbetaren då han eller hon blir samtalets mittpunkt.


Den andra frågan är "Vad ger jag dig som du inte behöver?"

Nu får du reda på vad du behöver förbättra i ditt ledarskap. Det är väldigt viktigt att lära sig fårstå sig själv om du ska kunna skapa ett bra arbetsklimat. Frågan visar också att du förstår att det finns saker som behöver förbättras.


Den tredje frågan är "Vad behöver jag ge dig, som du inte får idag?"

Den här frågan visar på utveckling för både dig själv och din medarbetare. Alla behöver något av oss som vi inte ger. Om vi inser det och är lyhörda så skapar det utrymme för växt.


Att ha medarbetarsamtal är det roligaste som finns. Här kan du ge och få på samma gång. Du får lära dig mer om dig själv och dem du jobbar med och tillsammans kan ni skapa en bättre plats att vara på.


Lycka till!

Av Dan Krantz - 5 mars 2011 11:34

...igår! Förra inlägget handlade om att jag har uppdaterat min hemsida www.xercis.se och det är på den jag gärna vill ha lite feedback. Givetvis stämmer allt det andra jag skrev om lotterna och det. Så har du synpunkter på sidan får du gärna höra av dig. Nu har det blivit rätt...

Av Dan Krantz - 4 mars 2011 12:26

har fått en uppdatering idag ...


Jag utlyser härmed en tävling ... feedback mottages tacksamt och tre av kommentarerna kommer att belönas med varsin lott ... en triss, en tia och en femma. Detta förutsätter givetvis att du anger ditt namn och din adress så jag vet vart jag ska skicka lotten.


 

Av Dan Krantz - 1 mars 2011 09:27

Har du ett arbete där du sitter mycket framför datorn? Börjar det kännas lite här och där i kroppen. Då är du i akut behov av ett bra pausprogram i din dator. Från Ergopop kan du ladda hem en demo och själv testa på att göra lite pausgympa och börja må lite bättre i ditt arbete.

http://www.ergopop.com/

Jag hoppas detta ska hjälpa dig en bit på vägen mot ett hälsosamt yrkesliv!

Ovido - Quiz & Flashcards