Alla inlägg under november 2011

Av Dan Krantz - 28 november 2011 16:01

Det finns alltid lite ärlighet bakom "Jag skojar bara"

Det finns alltid lite kunskap bakom "Jag vet inte"

Det finns alltid lite känslor bakom "Jag bryr mig inte"

och det finns alltid lite smärta bakom " ... det är lugnt"


Tänk på detta när du talar med någon ...

Av Dan Krantz - 28 november 2011 15:06

Ibland förvånas jag över hur företag resonerar när de får en ny anställd på arbetsplatsen. Många tar för givet att personen som är ny själv ska ta initiativet och det är feltänk så det smäller.


Se till att du är förberedd när den nyanställde kommer till arbetsplatsen. Ha en liten checklista för vad som ska hända första dagen, första veckan och vad som absolut ska vara fixat under den första månaden. Det är nu du har chansen att skapa en bra grund för en nöjd medarbetare. Berätta om företaget, lite historia och vad ni står idag men lägg fokus absolut på det ni har framför er. Presentera de närmaste medarbetarna för den nyanställde och se sen till att innan den första dagen är till ända att den nye får en liten lista på personer som han/hon har behov och glädje av att kontakta. Denna listan kan innehålla namn, funktion, vilken relation de kan komma att ha framöver, mail och telefonnummer. Så enkelt och så funktionellt. Den här personen kommer att lovorda ert företag lång tid framöver.

Jag har hjälpt flera företag att ta fram bra och fungerande introduktionsscheman något de är myycket tacksamma för idag.

När den nyanställde har varit anställd en vecka avslutar du som närmaste chef givetvis med att höra av dig om hur det har fungerat och om allt flyter på ordentligt.

Det är förunderligt att så många människor bara kastas in i nya arbetsuppgifter och sedan får klara mycket av introduktionen helt på egen hand.

Se till att direkt göra upp en bra plan för hur ditt företag tar hand om nyanställda!

Av Dan Krantz - 23 november 2011 08:29

kommer från Konfucius


"När det är uppenbart att du inte kan nå ditt mål, ändra då inte målet utan sättet du försöker på"

 

Denna tanke tål att begrundas noga och eftertänksamt.

Av Dan Krantz - 21 november 2011 15:36

Visst är det härligt med kreativa dagar och kan man vara extra kreativ en måndag så blir säkert veckan som kommer extra bra. 

Attityd handlar om min inställning till hur saker blir och kan jag ha en bra inledningsattityd så kommer det bara bli bättre. Attityd är viktigt det handlar om att samla sin positiva attityd så mycket som möjligt eftersom den negativa alltid är starkare. Vi minns alltid våra misslyckanden, vi kommer alltid ihåg när det gick åt helvete men vi glömmer allt positivt vi är med om i samma stund som det har skett.

Jag hörde en liknelse om äpplen ... lägg 3 dåliga äpplen i en korg med friska och alla blir smittade. Gör om experimentet med 3 friska äpplen i en korg med dåliga ... det kommer inte hända så mycket. Det negativa tar alltid överhanden.

Så låt din attityd jobba med dig i veckan. Spara på det positiva försök hitta guldkorn i vardagen. Kom ihåg och minns detta även på kvällen innan du går och lägger dig så kommer du att märka att nästa dag startar bättre också. Arbeta med din attityd i veckan och ha kul!

Av Dan Krantz - 17 november 2011 15:47

i veckan har jag träffat en del människor som fått mig att fundera över det här med tankefällor ... 


  • Förväntat misslyckande. Jag tror redan innan något har härnt att det ska gå åt skogen. Jag tror verkligen på det och det blir precis som jag tror därför att jag såg till att det blev så. När tankarna på ett förväntat misslyckande kommer se till att vända den tanken snabbt. Försök minnas saker du lyckats med och tänk de tankarna istället.
  • Svart eller vitt. Jag förstorar saker på det ena eller andra hållet. Om jag gjort något som är halvbra kan jag inte se det så utan det blir totalt misslyckat. Om någon annan gjort något halvbra är det helt perfekt och jag känner mig helt värdelös. Försök se nyanser när dessa tankar kommer. Det kanske inte blev helt perfekt men jag är nöjd med att jag försökte.
  • Jag vet vad andra tänker. Jag tror att människor tycker jag är ful, dum klantig osv jag har inte hört dem säga det men jag kan se det på dem. Tänk då att det kan du faktiskt inte veta för tankeläsning fungerar inte bara i min egen fantasi.
  • Glömmer bort det positiva. Jag kommer ihåg allt negativt det kan jag vara säker på men allt positivt det springer jag ifrån hela tiden. Försök samla det positiva, våga ta till dig komplimanger och spara på dem. Se till att du har verktyg att komma ihåg positiva saker. Sätt dig en stund varje kväll och summera dem.
  • Jag övergeneraliserar. En person blir arg på mig och genast föreställer jag mig att alla är arga på mig. En blir ovän med mig och jag börjar tro att alla är mina ovänner. Försök träna på att se saker för vad de är. 
  • Borden och måsten. Jag borde ... eller Jag måste ... som hela tiden dyker upp i tanken. Byt ut mot ska och vill. Skriv ned dessa tankar när de kommer och gör en att göra lista. När det blir för många måsten och borde så kännder jag mig otillräcklig, skriver jag ned det på listor vet jag att jag kommer ta tag i sakerna.
Detta var några av de vanligaste tankefällorna försök jobba medvetet med dina tankar och känn igen dina tankefällor när de dyker upp. Lycka till!
Av Dan Krantz - 17 november 2011 10:56

Ibland får jag höra invändningar mot att coaching för privatpersoner är dyrt. Visst kan en session på mellan 600 - 800 kr verka dyrt vid första blicken men allt beror på vad man sätter det i relation till. Jag brukar ställa frågan om en service på bilen. Att betala 3000 - 5000 kr för att serva sin bil det brukar vara en ganska vanlig kostnad och visst tycker man att detta är dyrt men gör det ändå. När det kommer till kostnader för att man själv behöver en service och kanske ett par timmars genomgång då blir kostnaden helt plötsligt oöverstiglig och man avstår. Detta handlar om prioriteringar. Vi prioriterar helt enkelt våra bilar högre än oss själva. Jag kan inte förstå varför vi gör så.

En tanke vore att jag i min ekonomi bestämmer mig för en summa pengar varje år, det här ska jag använda för min egen utveckling. Det här ska jag använda för att må bra.

Att använda en coach för att hitta nya vägar eller ta itu med saker som stör mig kan vara ett sätt. Det kan handla om massage eller pengar för träning. Det finns mycket du kan göra för att må bättre och utvecklas på ett sätt som ger dig tillfredsställelse och mening i livet. Se till att du börjar tänka så här redan idag!

Av Dan Krantz - 15 november 2011 19:00

The world has the habit of making room for the man whose actions show that he knows where he is going. 

- Napoleon Hill

Av Dan Krantz - 14 november 2011 16:53

Ledarskap handlar om några väldigt enkla och fundamentala saker.

  1. Ledarskap handlar om att göra mål tydliga, enkla och begripbara.
  2. Sen handlar det om att hitta de människor som har förmågan att genomföra dem och få med dem i sitt lag.
  3. Därefter handlar ledarskapet om ledarskapets innersta kärna att skapa glädje, lust och motivation att göra arbetet.
Ledarskap är att se, uppmärksamma och kommunicera med sina medarbetare. Få dem att växa och känna självförtroende. Se till att de har de rätta resurserna och att finnas tillhands för dem när de behöver det. Svårare än så är det inte och när det går snett och kanske inte fungerar som man har tänkt sig beror det alltid på att man missat något väldigt enkelt och konkret. Så vill du vara en bra/god ledare så kavla upp ärmarna och ner och jobba med dem du leder.
Ovido - Quiz & Flashcards