Alla inlägg under maj 2010

Av Dan Krantz - 31 maj 2010 13:22

att syretillförseln till hjärnan kan öka upp till 20 % om du sitter i en ergonomiskt bra utformad stol. Detta beror på att ryggen får tillräckligt stöd för att din överkropp ska hålla sig så rak som möjligt. Då andas du bättre och djupare och får bättre syretillförsel. Så känner du dig trött och hängig efter jobbet kan en ny ergonomistol vara en bra investering.

Av Dan Krantz - 28 maj 2010 08:45

att människor är som lyckligast innan de haft sin semester. Nu är det konstaterat att vi är lyckligare medan vi väntar på något... när vi har fått det går lyckan över. Så därför är det viktigt att alltid har något att längta till. Tänk på det idag och njut av funderingarna på och längtan till semestern. 

Av Dan Krantz - 26 maj 2010 16:00

att arbetsförmedlingen har en tjänst för dig som har någon form av inlärningssvårighet. Du kan få hjälp och stöd vid studier. Stödet heter Flexibla anpassningsmoduler och du kan få stöd med bl a hjälpmedel för att du ska kunna tillgodogöra dig utbildningen på samma sätt som övriga elever och även få extra pedagogiskt stöd om du skulle behöva det. En mycket bra och rättvis åtgärd som gjort att många med t ex dyslexi kunnat ta steget vidare till ny utbildning.

Av Dan Krantz - 26 maj 2010 12:10


  • Ser du ner på din dator? Tänk på att skärmens överläge ska vara ungefär i höjd med dina ögonbryn. Då får du den bästa synergonomiska situationen. Med dagens laptoppar så sitter alldeles för många och tittar ner på sin skärm.
  • Ser du snett på din dator? Tänk på att alltid sitta i linje med din dator så att du alltid har den rakt framför dig. det som händer annars är att du vrider ryggraden i ett läge som gör att du får värk. Även detta är ett problem med dagens bärbara datorer som man placerar på ledig plats på skrivbordet. Ett sätt att fixa det är att ha en laptop med dockningsstation.
  • Byt arbetsställning ... nu kommer vi till en bra sak med bärbara datorer. Det är lätt att fixa lite olika arbetsställningar. Växla mellan att sitta och stå och har du inget höj- och sänkbart bord kanske du kan flytta din dator mellan två olika stationer.
  • Se till att du har en bra mus och ett tangentbord som är anpassat för dig. Det finns många bra alternativa möss på marknaden och det är ett område jag kan mycket om. Du behöver en mus som passar dig. Det gäller även tangentbord, ett tangentbord ska inte vara så brett att du får jobba med händer utåt från kroppen räknat, det finns alternativ. Ha gärna ett extra löst numeriskt tangentbord om du jobbar med siffror.
  • Glöm inte att ta pauser. Det är viktigt när man har ett jobb där man sitter mycket framför datorn ta pauser... gå och drick vatten eller ställ dig upp och ät ett äpple.
  • Se till att du intar mycket vätska. Att arbeta vid en skärm innebär att du inte blinkar och fuktar dina ögon lika mycket som du borde därför ska du alltid ha vatten att dricka på din arbetsplats ... drick lite och ofta då bryter du mönstret att titta på skärmen samtidigt som du får i dig vätska.
  • Lär dig kortkommandon. Jag ordnar kurser i det här att lära sig kortkommandon. Då jag jobbat mycket med synskadade och datorarbete har jag lärt mig att kortkommandon kan styra datorn helt och hållet. Så lär dig att använda datorn på rätt sätt.
  • Se till att du lär dig ställa in din stol. När jag är ute på arbetsplatser så har jag lärt mig att människor kan inte ställa in sina stolar. De vet inte hur man sitter ordentligt och detta är en stor källa till problem ... så lär dig sitta och lär dig ställa in din stol.
  • Bli tvåhänt... att använda musen med både vänster och höger hand är ganska lätt. Om du försöker under en vecka så kommer du att inse att det är inte svårt att lära sig detta. När du har lärt dig kan du jobba med båda händerna vid mushanteringen.
  • Va uppmärksam på din arbetsplats i stort och va inte rädd att flytta om. Va också uppmärksam på olika symptom som dyker upp när man suttit för länge. 

Lycka till med att må bättre framför datorn!


Av Dan Krantz - 26 maj 2010 11:54

är påbörjad och beräknas vara i drift efter midsommar. Domänen är xercis.se 


Jag kommer att lägga ut mer information när det är så dags. 

Av Dan Krantz - 26 maj 2010 10:52

att nätverka är ett sätt att skapa möjligheter. För mig är nätverkande ett sätt att lära mig mer om mig själv och den tjänst/vara/produkt jag tillhandahåller.


BNI är där jag mest jobbar med nätverkande men även inom företagarna och andra näraliggande organisationer försöker jag nätverka så ofta jag kan. Att snabbt & effektivt kunna berätta vad jag är bra på och vad jag kan erbjuda är nödvändigt i dagens informationssamhälle. Därför bör alla träna på detta så ofta de kan. Handen på hjärtat ... kan du beskriva dig på ett intressant och informativt sätt på mindre än en minut? Svarar du ja på den frågan, då är det ok ... men svarar du nej ja då behöver du träna. 


Idag ska jag dela med mig av ett visdomsord som Aristoteles den gamle, gamle greken sa: "Du är vad du har för vana att göra, sålunda är skicklighet inte en egenskap utan en vana" . Så klokt sagt för så länge sedan & vad har vi lärt oss. Detta visdomsord gäller för alla. För dig också, du kan bli bra på vad du vill bara du tränar på det. Kör hårt nu och träna på en bra presentation och bli bäst på att nätverka!


Lycka till!

Av Dan Krantz - 25 maj 2010 17:35

...en förfrågan om ett uppdrag. Det kändes skönt, nu är det bara att köra vidare.


Av Dan Krantz - 25 maj 2010 11:28

De senaste 20 åren av mitt yrkesliv har jag jobbat med IT relaterade yrkesproblem och har utbildat på ett hälsosamt sätt att arbeta med dagens teknik. 1999 utbildade jag mig till IT-pedagog och har jobbat som sådan sedan 2000. Det jag kan ge organisationer och enskilda är bra verktyg för att på ett bra sätt bryta invanda mönster och tankebanor. Detta skapar nya tankar och ökar möjligheterna till ett bra arbetssätt med datorer och annan utrustning. Jag kommer gärna ut till företag och gör en första förutsättningslös kontroll och genomgång. Om det blir affär av sker besöket utan kostnad annars till ett pris som i förväg är överenskommet.

Ovido - Quiz & Flashcards