Direktlänk till inlägg 26 maj 2010

10 tips för en bättre datorarbetsplats...

Av Dan Krantz - 26 maj 2010 12:10


  • Ser du ner på din dator? Tänk på att skärmens överläge ska vara ungefär i höjd med dina ögonbryn. Då får du den bästa synergonomiska situationen. Med dagens laptoppar så sitter alldeles för många och tittar ner på sin skärm.
  • Ser du snett på din dator? Tänk på att alltid sitta i linje med din dator så att du alltid har den rakt framför dig. det som händer annars är att du vrider ryggraden i ett läge som gör att du får värk. Även detta är ett problem med dagens bärbara datorer som man placerar på ledig plats på skrivbordet. Ett sätt att fixa det är att ha en laptop med dockningsstation.
  • Byt arbetsställning ... nu kommer vi till en bra sak med bärbara datorer. Det är lätt att fixa lite olika arbetsställningar. Växla mellan att sitta och stå och har du inget höj- och sänkbart bord kanske du kan flytta din dator mellan två olika stationer.
  • Se till att du har en bra mus och ett tangentbord som är anpassat för dig. Det finns många bra alternativa möss på marknaden och det är ett område jag kan mycket om. Du behöver en mus som passar dig. Det gäller även tangentbord, ett tangentbord ska inte vara så brett att du får jobba med händer utåt från kroppen räknat, det finns alternativ. Ha gärna ett extra löst numeriskt tangentbord om du jobbar med siffror.
  • Glöm inte att ta pauser. Det är viktigt när man har ett jobb där man sitter mycket framför datorn ta pauser... gå och drick vatten eller ställ dig upp och ät ett äpple.
  • Se till att du intar mycket vätska. Att arbeta vid en skärm innebär att du inte blinkar och fuktar dina ögon lika mycket som du borde därför ska du alltid ha vatten att dricka på din arbetsplats ... drick lite och ofta då bryter du mönstret att titta på skärmen samtidigt som du får i dig vätska.
  • Lär dig kortkommandon. Jag ordnar kurser i det här att lära sig kortkommandon. Då jag jobbat mycket med synskadade och datorarbete har jag lärt mig att kortkommandon kan styra datorn helt och hållet. Så lär dig att använda datorn på rätt sätt.
  • Se till att du lär dig ställa in din stol. När jag är ute på arbetsplatser så har jag lärt mig att människor kan inte ställa in sina stolar. De vet inte hur man sitter ordentligt och detta är en stor källa till problem ... så lär dig sitta och lär dig ställa in din stol.
  • Bli tvåhänt... att använda musen med både vänster och höger hand är ganska lätt. Om du försöker under en vecka så kommer du att inse att det är inte svårt att lära sig detta. När du har lärt dig kan du jobba med båda händerna vid mushanteringen.
  • Va uppmärksam på din arbetsplats i stort och va inte rädd att flytta om. Va också uppmärksam på olika symptom som dyker upp när man suttit för länge. 

Lycka till med att må bättre framför datorn!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dan Krantz - 6 mars 2012 17:25

Nu är jag igång med min nya sida och kommer inte att uppdatera mer här .... däför hälsar jag alla följare eller hittare välkomna till coachtankar.wordpress.com    Tack för den här tiden och på återseende!           ...

Av Dan Krantz - 1 mars 2012 09:20

” ” vad skulle du sätta in för ord inom de här citattecknen? Vad skulle du vilja säga till dig själv? Vad skulle du vilja säga till någon annan? Vad skulle du vilja dela med dig av? Hjälp mig att fylla ett tomrum. Jag har gett dig...

Av Dan Krantz - 29 februari 2012 14:38

Nu är det snart dags för mig att tacka för sejouren på bloggplatsen. Jag kommer att avsluta det här konceptet och börja blogga på wordpress istället. Min nya blogg heter coachtankar och finns på adressen coachtankar.wordpress.com   Jag kommer att...

Av Dan Krantz - 28 februari 2012 10:49

Som ett led i min egen teknikutveckling erbjuder jag nu e-coaching till ett begränsat antal klienter.    E-coaching går till på följande sätt. Du får en första helt kostnadsfri epostkonsultation om du skickar in din e-post till mig. Vill du gå vi...

Av Dan Krantz - 27 februari 2012 17:09

att fundera är nyttigt, att reflektera är nödvändigt, att oroa sig är vanligt.   Hur har du det på den här fronten, kära läsare? Oroar du dig för framtiden eller har du fastnat i det förflutna? Det här är väldigt vanliga känslor som vi gärna fast...

Ovido - Quiz & Flashcards