Alla inlägg under juli 2010

Av Dan Krantz - 12 juli 2010 12:17

Svenskt Kvalitetsindex har under juni månad telefonintervjuat ca 4000 personer för att höra hur nöjda de är med jobben. De som intervjuats har fått ange hur nöjda eller missnöjda de är med arbetsförhållanden, organisation, samarbete, förhållande till ledningen och närmaste chefen. Det man kan konstatera är att nöjdhetsindex har minskat från 72,7 till 71 på en skala 1 - 100 vilket är minskning med 1,7 enheter jämfört med förra året.


Det betyder att det finns en hel del för företagen att jobba med när det gäller att få en personal som trivs och utvecklas hand i hand med företaget de jobbar på. Med tanke på att det under de närmaste åren kommer att bli en kamp om arbetskraften betyder detta att det är de företagen som bäst jobbar med trivsel i sitt företag som kommer att bli de framtida vinnarna.


Behöver ditt företag hjälp och stöd i arbetet med att utveckla en välmående och hälsosam arbetsplats får ni gärna höra av er till info@xercis.se mitt jobb är att skapa arbetsplatser där människor trivs och utvecklas.

Av Dan Krantz - 8 juli 2010 10:51

Sommaren innebär en del extra möjligheter till läsning ... när man är lite extra ledig ... på min lista just nu är det Per Nuders bok "Stolt men inte nöjd" som jag fick i present av min hustru. Den handlar om Pers politiska liv och det är faktiskt en mycket intressant läsning. Man får en inblick i Göran Perssons ledarskap och i det politiska livet i stort. Ser man mellan raderna i Nuders bok kan man läsa om ett politiskt liv där politiker är just politiker och de andra ... dvs du och jag är föremål för politikernas vilja och engagemang. Ju mer jag läser i boken ju mer inser jag att vi i Sverige har skapat en liten sammanhållen koloni av politiker som allt mer avlägsnar sig från de som de är satta att tjäna.

Nepotism eller svåger-, kompispolitik är verkligen utbrett här i Sverige. Alla känner alla och alla är där när det händer något. Maktspelet bakom fasaderna är ibland grymt och nedslående men trots allt så drabbar det en väldigt liten klick. Det jag har lärt mig att förstå är att politiken är ett arbete som till stor del går ut på att hitta formuleringar och omskrivningar för att skapa sina egna fördelar. Till stor del tror jag inte det var detta Per Nuder ville jag skulle läsa ut av boken men tyvärr... jag kan inte komma ifrån detta. 

Med tanke på att det är Almedalsvecka och valår så har boken gett mig lite nya tankar.

Tack Per Nuder!  

Av Dan Krantz - 7 juli 2010 09:19

kommer jag att börja jobba med en ny samarbetspartner nämnligen Personalstrategerna. Jag kommer att jobba med en upphandling som de har tillsammans med arbetsförmedlingen. Det handlar om rehabiliteringstjänster och det känns mycket intressant och roligt.


Läs mer om personalstrategerna här.

Av Dan Krantz - 7 juli 2010 09:10

Det är så här just nu att jag tillbringar några lediga dagar med att planera ett litet after work. För 20 år sedan tog jag ett stort steg i mitt yrkesliv och lämnade det trygga hörnet i arbetslivet och kastade mig ut i ett okänt land. Ett steg som jag för övrigt aldrig ångrat. Det jag lämnade efter mig var ett antal väldigt trevliga arbetskamrater som jag tyvärr har tappat kontakten med. Men nu ska det bli ordning på det. Jag ska bjuda dem hem till mig och vi ska ha en kväll tillsammans igen. Vi ska prata om gamla tider och om allt det som hänt under resans gång. De flesta av dem är pensionärer idag. Ett yrkesliv går ganska fort. De har haft ett långt och bra liv men givetvis har det hänt mycket under resans gång. Det ska bli väldigt spännande att höra deras berättelser.


Just nu har jag samlat ihop deras kontaktuppgifter och nu ska det bestämmas en dag då alla kan och sen ska det äntligen bli av.

Av Dan Krantz - 6 juli 2010 14:09

Idag tänker jag på olikheter ... ibland är det då att vi är väldigt rädda för olikheter när det i själva verket är bra vad beror det på? Kanske är det så här...

"Vi tål så mycket olikhet som vi själva har trygghet för"


Fundera på det en liten stund!

Av Dan Krantz - 2 juli 2010 12:54

idag ... en underbar sommardag här i Ljungby iallafall ... tänker jag på ord och meningsekvilibristen Robert Karl-Oskar Brobergs påstående ... det är bättre att vara på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja... tänk vad rätt han har i det han säger och så fint uttryckt det är ... ibland handlar det om att våga va en stund på den glatta isen ... kana runt lite hit och lite dit innan man slutligen hittar rätt...

Av Dan Krantz - 1 juli 2010 10:25

i mobilens barndom blev mobilen symbolen för ett utökat utanförskap för funktionshindrade men idag formligen exploderar marknaden av bra applikationer för funktionshindrade på mobilmarknaden. Det som är bra med mobilen är att den blir ett sammantaget hjälpmedel ... ett fickminne, en scanner, en kommunikationscentral där människor kan kommunicera helt utan hinder oavsett om man inte hör eller inte ser. Mobilen idag har blivit ett mycket bra och användbart hjälpmedel som kommer att ytterligare förbättras efter hand.


Som exempel på bra applikationer kan nämnas att det går alldeles utmärkt att få nyheterna upplästa i sin mobil från sveriges största dagstidning... istället för att ha ett separat hjälpmedel för att avläsa färger klarar din mobil detta... du är inte längre utestängd från att kunna skicka sms som synskadad. Du kan kommunicera via vanlig telefon som döv eftersom du kan utnyttja inbyggd webcamera i din mobil. Detta var några få exempel och listna kan göras lång. Så fundera på vad skulle du vilja göra med din mobil och låt fantasin flöda ...

Ovido - Quiz & Flashcards