Alla inlägg under oktober 2011

Av Dan Krantz - 19 oktober 2011 20:46

... kommer från Douglas Adams som skrev "liftarens guide till galaxen" en av mina allra största favoriter ... därför delar jag med mig av 3 stycken.


Det omöjliga är - vad någon inte kan göra ... tills någon gör det!


Jag älskar deadlines: Jag gillar det svischande ljudet när de flyger förbi!

 

hur många räddningskapslar har vi? 

Ford:- inga.
Zaphod:-har du räknat dom??
Ford:- två gånger


Som bonus till imorgon då också

Det här måste va en torsdag ... jag har aldrig fått nån ordning på torsdagarna!


Av Dan Krantz - 19 oktober 2011 11:04

Oj så länge sedan jag skrev här men det ska bli bättring ... det lovar jag!


En vanlig känsla som jag jobbar med i mitt jobb som rehabcoach är att människor som varit sjukskrivna och borta från arbetslivet länge blir panikslagna när de börjar tänka framåt. Vad är det som händer? De börjar se sig själva som den de var tidigare, de börjar jobba i tanken och sen drar det igång med en hjärnburnout som leder till att de ser all stress, all den energi som krävs och känner hur trötta de bli och hur utslitna de känner sig. Då är det dags att stoppa tanken!


Nu ska du tänka att du går i en äppelgård och jobben du ser är äpplen som hänger på grenarna. Du plockar ett äpple i taget och du ska inte smaka på dem. Du ska bara hålla dem i handen och se på dem ifrån olika håll, lukta på dem och sen lägga ner dem i din korg och ta dem med på din vandring genom äppelgården. När vi kommer hem ska vi ta upp dem och åter granska dem och sortera och lägga undan. Några kommer att hamna i en skål på bordet framför oss och ett av dem ska vi sen smaka på.


När jag hindrar tanken på detta sätt får jag ofta ett leende tillbaka för personen har ofta förstått att nu springer jag för fort igen. Känslan som kommer sen brukar leda till många intressanta fruktsunder tillsammans!


Att jobba med människors livsvägar är min mission i livet och jag njuter varje dag!

Ovido - Quiz & Flashcards