Alla inlägg den 14 februari 2012

Av Dan Krantz - 14 februari 2012 15:41

     

Just nu så säljer jag den ergonomiskt prisbelönta vertikalmusen Wowpen Joy eller Wowpen Comfi för endast 300 kr moms och frakt tillkommer. Ordinarie pris är ca 900 kr.


Om du beställer nu så ska du skicka mail till info@xercis.se och ange bloggplatsen som referens. 


Detta erbjudande gäller så länge lagret räcker och är unikt lågt eftersom jag har ett lager och inte kommer att fortsätta med försäljningen. Jag sänder varan endast mot postförskott. 

Av Dan Krantz - 14 februari 2012 07:30

I mitt jobb möter jag ofta människor som är så kallade 50 +, dessutom tillhör jag själv den gruppen. Många av dem har bestämt sig för att arbetsmarknaden är slut för dem. ”Vem skulle vilja anställa mig?” ”Jag är alldeles för gammal” är två olika omdömen från dem själva som jag ofta möter. Varför skulle arbetsmarknaden vara stängd för 50+? Varför är man för gammal när man har 10 - 15 år kvar innan pensioneringen? Varför ser de på sig själva ifrån den här utgångspunkten?

Sanning eller myt?

Jag tror det har blivit en allmänt accepterad sanning som egentligen inte har någon relevans i sammanhanget. Jag tror inte det handlar om ålder, jag tror det handlar om en orörlig och trög arbetsmarknad där människor gått kvar alldeles för länge i arbeten de egentligen aldrig velat ha. Livet idag är inte konstruerat så att vi är förbrukade när vi är 50 år, tvärtom har vi de piggaste och mest välmående pensionärerna i världen. Allt handlar om en inställning, en egen inställning om att jag är förbrukad, denna i sin tur blir en samhällelig sanning om att de som är över 50 inte duger till något. De har fel utbildning, de kan inte den nya tekniken och de vill inte lära sig nya saker.

Reinfeldt satte fokus på en viktig fråga.

Jag hyllar Fredrik Reinfeldt som vågade sticka ut hakan och påstå att vi ska jobba tills vi blir 75. Det här är något politiker och makthavare vetat om hur länge som helst men ingen har agerat. Vi behöver människor i olika åldrar på olika positioner i samhällsbyggandet. Om de ska jobba till 75, 69 eller 80 år är ointressant men vi måste börja inse att vi inte kommer jobba likadant under hela vårt liv. Det finns perioder i livet vi kan jobba mer, det finns perioder vi kan jobba mindre. Ibland kanske vi kan jobba med mer fysiskt krävande jobb och ibland kanske behöver vi lite lättare jobb. Det handlar om hur vi ser på arbetslivet i stort och hur vårt förhållande till lärande är. Jag tror att många 50+ skulle vara en intressant kunskapsbank för många företag. De kanske skulle kunna fungera som mentorer åt de yngre generationerna. De skulle kunna lära sig nya saker genom att få nya arbetsuppgifter och sätta ihop detta med sin erfarenhetsbaserade kunskap. Vilka möjligheter detta skulle kunna skapa i vårt näringsliv!

Ta tag i saken och gör något!

Jag tycker det är dags att alla vi 40- & 50-talister vågar ta ett steg fram nu och tala om att vi vill göra nåt annat, vi kanske ska sluta vara chefer och ta ett steg tillbaka och släppa fram en ny generation. Istället kan vi vara med och skapa nya vägar för utveckling utifrån erfarenhet och kunskap om hur olika åldersgrupper tar emot ny teknik. Jag tror att många pigga äldre skulle vara utmärkta resurser för äldre med krämpor och funktionsnedsättningar som avlastare i vården, eller varför inte kunna jobba inom skola/barnomsorgen och skapa bra äldreförebilder i den verksamheten. Det finns massor med möjligheter i gruppen 50+ det handlar bara om att vi som befinner oss där måste sluta vara såna dysterkvistar. Vi måste våga tro på oss själva och vår kunskap och våga erbjuda samhället vår kunskap.

Kom igen NU!

Så min uppmaning denna kulna tisdagsmorgon blir upp med humöret nu alla pessimistiska 50+ och se till att ha en optimistisk framtidstro. Tänk på att pessimisten och optimisten har lika ofta rätt men optimisten har alltid roligare.


Vad tycker du som läsare om det här? Berätta om dina egna tankar och funderingar antingen här eller via ett mail till info@xercis.se tack för hjälpen...

Ovido - Quiz & Flashcards